20 Kasım 2012 Salı

Kirgizistandan,dan selamlar





Bu fotograf  13 ekim 20013 kurban bayramı arfesinde akebe kultür vakfının Türkiyeden  kırgızistana kurban kesmek icin gönderdigi arkadaslarımız,iclerinden yakinen tanıdıgım degerli arkadasım Ahmet Soytekin ve arkadaşlarla kırgızistanın başkenti bişkekin ünlü pazaryeri olan dordoy pazarında bir hatıra resmi.






                                                                                           




                      kırgızistandan selamlar sevgiler

Merhabalar sevgili blog okuyucularim,ben bu blogu son 9 aydir yasadigim kirgizistanin başkenti bişkekte yaşadigim anilarimi sizlerle paylaşmaya calişacagim. bugun 20 kasim 2012 karli bir sali gunu saat 3,7 gece bu blogu yazmaya karar vermis bulunuyorum. evet aksam oldu tekrar yazmaya devam etmek istiyorum.Kirgizlar erken dönem islam tarihinde müslüman olan kavimlerden birisidir islamiyet oncesi şaman dinine mensub oldugu soyleniyor.

7 yüzyilda müslüman,lıgı secmişler, mongollarla ayni irkdan oldugu soyleniyor, tarihde 17-18 yüzyilda kokan hanligi adinda bir hanlikla idare edilmiş.19 yüzyilin sonlarinda rusyadaki carlik rejimi tarafindan işgal edilmiş, binlerce kirgiz ozaman Çin,e kacmis.Rusya,da olan kominist devrim 1917 devrimi lideri Lenin tarafindan o yillarda kirgizlara otonom luk taninmis sovyetlerin yıkılışıdan sonra 1991 kirgizlar bagımsız,lıklarını kazanmişlar,konjuktür geregi.bugun 21 kasim 2012 carsamba yine yazmaya devam ediyorum                                                                                

 geldigim dokuz ay oldu baya kirgizca ogrenmisim ama pek yeterli degil.3-4 ay kirgizlarla mesni turklerle beraber insaat sektorunde calisdik cok farkli farkli kisilikler var bu alemde tabi buda normaldir kirgizistandaki iş adetleri ve iş de calismalari turkiye ile baya farkliliklar arzediyor.kirgiz insani turklere bakislari genel olarak olumlu oldugunu gormek mumkun.

tabi olumsuz bakanlarda yok degil,mesela türkce ogrenmek isteyen bir cok kirgizla karsilasdim, turkce artik dunya dilleri arasinda hatiri sayilir bir yeri var. turk mallari markalarida baya marketlerde pazarlarda taninmis ve bilinirligi artmis.tekrar blogu yazmaya devam ediyorum,bugun kasim ayinin 28 carsamba gunu aksami saat 20,17.


 Bu sene denildigine göre kiş erken geldi havalar cok soguk degil ama biraz soguk. burada Türkiye den de pek cok kisi yasamakda bir kismi burda bulunan turkiye kirgizistanin ortak actigi universtelerde ogretim gorevlisi,bir kismida ogrenciler baska bir kesimde insaat ve hizmet sektorlerinde calisan turkleri goruyoruz,Türk firmalarida burda baya bir is hacmi bulunmakda daha cok insaat sektorunde kirgizistanin ekonomisi hayvancilik ve tarim endustirisine dayanmakdadir.

Son yillarda inşaat alanindada baya bir sektör olusmaktadir,bir diger faktörde Bişkek sehrinde kurulmus konteynirlerden yapilmis pazar yeri,daha cok cin mallarinin satildigi Turk Polanya ve Kore malarininda azda olsa piyasada gorunmekdedir,bu pazarin adi Dordoy pazari buyuk oranda çinden gelen bu mallar daha cok tekstil giyim elektronik  ayakkabi beyaz esya gibi nallar oluyor.Bu pazara ruslar kazaklar ozbekler turkmenler tacikler gelib burdan ihtiyaclarini goruyorlar anliyacaginiz bu dordoy pazari orta asyanin santral pazari diyebiliriz 
facebook

bugun 19 aralik 2012 carsamba gece saat 2,42 karli bir gece yarisi 
bu yaziyi yazmakdayim bugunlerde havalar cok sogudu eksi 15-20 dereceye kadar sogudu bu kirgizistanin yazi cok sicak kisida cok soguk iste boyle bir memleket burasi her yer bembeyaz





                                 tekrar merhaba blog izleyicilerim sizlerden özür diliyorum,bu seyhatname bloguma ne yazikki yeterli  ilgilenemiyorum,aslinda yazmak istiyorum,icimden bir yazma istegi geliyor,suandaki yazdigim gibi yaziyorum tabi birazda blog yazarlaginda cok fazla tecrubemde yok. ama insallah iyi yazilar yazmayi hedefliyorum.Bundada allahin izniyle basarili olacagim.yasadigim memleket daha önceki yazilarimda belirtigim gibi Kirgizistan,ın baskenti biskek sehri,tahminen birbuçuk milyon insan yasiyormuş.

işin paranin bürokrasinin  döndügü bir Şehir,insanlari genelde sevecen bir halk benim izlenimlerimden cikardigim.bundan birsene önce bişkek sehrinde bir cok kumarhane varmış,adeta halki somuren bir canavar benzetiyor Kırgızlar,bu kumarhaneler gecen yil cikan bir kanunla kumarhaneleri  bircogunu kaldirmışlar,İyi,ki kaldirdilar.Bişkekde taksicilerde cok,eger kirgizca ve rusca biliyorsaniz şöyle orta bir otomobiliniz olsa taksicilik yapabilirsiniz,cunku taksicilik ile ilgili kurallar belki vardir ama pratikte hic kimse bu kurullara taksiciler uymuyormuş,araba surmesini bilen ehliyeti olna hemen taksicili yapabiliyor.Plakalarin öyle istanbulda oldugu gibi 500 bin 800 bin falan degil bir taksi alacak kadar paran olsun yeter.Sende taksici olabilirsin İşte böyle bir memleket burasi.Şimdilik bukadar bir yazi girmem herhalde yeterli olacak,ayrica kirgizistan hakkinda bana sormak isteyenler,bloguma yorum birakabililer,bildiklerimi hemen siz blog okuyucularimla paylaşmaya hazirim evelallah. Geçengün ortasay adinda bir pazar vardi oraya gideyim dedim evde biraz tamirat işleri yapiyorduk yapistirici lazim oldu ortsay pazarin gittim gitmisken de biraz resim cekeyim dedim pazaryerinden o resimlerr yarin sizlerle paylaşacam

bugünkü yazima baslaman önce,kirgizistandan selamlar ve sevgiler diyerek baslamak istiyorum.Son bir haftadir dordoy pazarina gidiyorum,cunku o pazarda bizim dukkanimiz var karim kirgizistanli bir kirgiz, bayan icgiyimleri satiyor,bende yanind ona yardimci oluyorum aslinda pek fazlada yardimci olamiyorum neden derseniz,bayan icgiyiminin satildigi bir dukkanda erkegin orda durmasi biraz uygu olmuyor.

Biraz dordoy pazari hakkinda anlatayim,dordoy pazari santral asyanin en buyuk pazari oldugu soyleniyor. Edindigim bilgilrere göre 50 bin tane konteynir dukkan varmis,bu pazardaki mallar yuzde yetmisi Çin,den geliyor,digerleride turkiye Kore ve Polanya mallari satiliyor,Çin mallarinin ucuz olmasi alim gucu düşük olan fakir kirgizlar arasinda ragbet görüyor,geliri iyi olan kirgizlar,daha cok turk mallarini ve avrupa mallarini satin aliyorlar,bu pazara gunluk 100 bin kisi dolasiyormus.

bu pazara kazakistandan, ozbekistanda, tacikistan, ve rusyadan hergun binlerce kisi gelib,toptan parekende alişveriş yapib ülkelerine dönüyorlar. bende pazarda bir cok ülkeden dükkan sahibleriyle tanişdim,kirgiz dukan sahibler ile tanisib dostluklar kurduk,kirgizlardan biraz ögrendigim kirgizca ile konusuyorum,tacikistanli olan arkadasim Şerif ile az birşey bildigim ingilizce ile sohbet ediyoruz,bazi kirgiz arkadasalar yaribucuk türkceleri ile türkce konusmak icin bana laf atiyorlar,kendilerinin turkce konusdugunu ispat edebilmek icin,tabi sabirla kendilerini dinliyorum ve diyorumki, afferim baya guzel türkce konusuyorsun,tabi o arkadasda diger kirgiz arkadaslar caka atiyor bakin ben nasil türkce konusuyorum diye.evet sevgili arkadaslar artik kirgizistandada kişin sonuna baharin baslangicina surda 1-2 hafta kaldi.Kiş son demlerin yassiyor bugun cok guzel bir kar yagdi beyaz un gibi cok hos güzel bir göruntü eger unutmasam kar goruntulerini blogumda sizlerle paylasacam.Biraz,da Kirgizistan,da yasayan turklerin burdaki durumlari hakkinda gozlemlerimi paylasacam.Türkiye,den gelenler burda üc gruba ayirabiliriz birinci grubdakiler isadamlari elinde buyuk sermayesi olan ve Bişkek,de büyük market sahibleri orta derecede isletme sahibleri olarak ikici gurubdakiler Türkiye,nin burda açmis oldugu ünüversite ve türk liselerinde görev yapan ogretmenler ücüncü gurubdakilerde insaat sektöründe calisan isci kesimi diyebilirim.Burda turkiyenin her yerinden insan var 3-4 tane türk kavesi mevcut kış oldugu icin sabahdan aksama kadar türkler okey ve kagit oyunlariyla birbirlerini yenib cayi paralarini karsisindaki rakibine ödetmeye çalişiyor bu tür kahvehane kültürü biz türkiyeli,lere has bir kultur kirgizlarda boyle bir kahve kulturu yok gördügüm kadari ile.Evet bugunluk bu kadar diyelim bu aksam okudugum bir makaleyi size tavsiye edebilirim burdan onerdigim makaleyi okuyabilirsiniz.ayrica sari renkte yazi ile devami yazan yere tikliyarak makalenin devamini okuyabilisiniz!!


Selamlar sevgiler sevgili blog okuyucularlarim,artik baharin kokusu gelmeye basladi,

Serçeler bahar sevincini türkülerini söylemeye basladilar,bugün bişkekde sicaklik arti 
20 dereceyi buldu.Bugun cok güzel bir havaydi,daha önce soyledigim gibi.yasadigim yer 
kirgizistanin baskenti biskek,cok farkli kavimlerden insanlar yasiyor bu sehirde, adeta 
insanlar,mozaiki,Biskek,şehri,yuksek aladaglarin(alatoo)eteklerinde 


18 yuzyilin ikinci 
yarisinda kurulmus bir sehir,sovyet zamaninda adi Furinze imis,sovyetlerden sonra 
tekrar eski ismine kavusmis.Biskekin havasi dag havasi,rutubet cok az,iklimi bizim dogu 
anadolu havasina benziyor,Kirgizistanda birinci dil rusca,ikinci dil kirgizcadir,ama 
kirgizcada konussaniz hemen hemen yeterli,ama hala rusca populer bir dil olarak 
varlıgını sürdürüyor,Biskekde merkez caddeler haric kenar mahlle cadelerinde öküz 
arabasi bile zor gider.

Mahalle yollar çok kötü ve bakimsiz.not siz blog okurlarimdan tekrar merhaba degerli arkaslar,bu yazıları okuyanlara ayrıca Norvecde yaşadıgım anıları ve izlenimleride bakmasını tavsiye ederim. sayfaya burdan tıkla.sanırım 3-4 aydan beri kırgızistandaki anılarıma yazı girmedim yazılarıma devam ediyorum suan ekim ayının 12 gunu yaklasık bir hafta önce kırgızistanın ve biskek sehrının en buyuk pazarı dordoyda kuççuk mınnacık bır corab dukkanı actım yeni oldugu icin henuz satıslarımız pek yuksek degil ama insallah ilerde yukselecek dıye bir umudumuz var sizlere dordoydaki dukkanımın kısa bir video tanıtımını paylasacagım umarım sizinde ilginizi ceker linkden vıdeoyu izleyebilirsiniz tıkla 

tekrar merhaba blog okurlarımın yeni yılını kutlar esenlikler dilerim,yaklasık iki aydir yazı giemedim ceşitli sebelerden dolayı,kırgızistana geleli 1 ay sonra 2 yılı dolduracam,bir türküyeli olarak kırgızistanda ve kırgızlar tarafından saygıyla ve dostca karsılandımı söyleyebilirim,bır anımı şöyle anlatayım pazarda geziyordum telefonuma  bir aksesuar alacaktım ,telefon bayısıne gittim orda calısan bir delikanlıya kırgızca sordum, hemen bana yaklastı konusmaya basladık sizde şu parca varmı dedim,malesef bizde yok  o parca dedi,cok sıcak ilgi ve alaka gösteriyordu bu genc,benimle turkce konusmak pratik yapmak istedigini söyledi,tabi olur dedim munasib zamanlarda konusuruz dedim.

2 ay sonra bu cocugu baska bir alısveris magazasında rasladım,bende ozaman bir sandelye satın almak icim avm de geziyordum,beni görunce tanımıs hemen yanıma geldi,kendini tanıttı ben sizinle falan yerde görüsmüsdüm hatırlıyonmu dedi,ilk anda hemen hatırlayamadım,daha sonr biraz detaylı anlatınca hatırladım.

2 ay önce pazarda telefonum icin onun calısdıgı magazada görüsmüsdük ve hatırladım,delikanlnıya adını sordum adım kubat dedi,abi dedi siz burda nasıl yardımco olablirim dedi,bende sandelye almak istiyorum yardımcı olursan sevinirim dedim,bütün avm yi gezdik ama bulamadım,kubat bana dediki baska bir avm var oradan alabilirsin hadi dısarı cıkalım sana o tarafa hangi minibus gittigini göstereyim dedi,tabi konusa konusa duraka gittik  dedimki kendisine cok ilgi alaka gösteriyorsun sagol tesekkür ederim dedim,oda bana dediki ben 1 yıl almanyada kaldım ordada turkler bana cok yardımcı oldular onlardan cok iyilik gördüm dedi.devamı gelecek.

tekrar merhaba arkaslar,tecrübelerimden anladıgım şudurki avrupanın en kuzeyınde(Norveç) uzun yıllar kalmış ve halen son 2 yıldır kaldıgım orta asyanın şirin ülkesi kırgızistandaki insan tipini veya toplumları degerlendirdigimde şunu söyleyebilirim,avrupalı insanların çogu biz ortadogulu insanlara yaklasımı tepeden bakan ülkemize gelmiş bizim işimizi elimizden alacak hatta devletin sosyal parasını alıb yan gelib yatıyorlar diye düsündüklerini biliyordum ,kibirli soguk yapıya sahib batı insanı,ama şunuda belirtmeden gecmiyeyim tabi iclerinde insaf sahibi iyi niyetli insaniyetli olanlarda var,kırgızistan halkında ise bize özelde turkiye insanına yaklasımı genel olarak olumlu sevecen sıcak hata icden yaklasımlar sergilemeleri gercekden olumlu bir durum.


tabi bunun bir takım gerekceleride var mesela biz turkiyelilerin onlara göre orta asyadan anadoluya göcdügümüzden tutunda müslüman olmamızında onlar nezdinde olumlu tarflarından olarak degerlendiriyorlar,hatta tarihde biz türklerin osmanlı imporatorlugu kurdugumuzu,batıya karsı müslüman dünyanın öncülügünü yaptımızıda söylüyorlar,onun icin son zamanlarda kırgızistanda turk dizileride cok popüler olmaya basladı bir cok yerde muhteşem süleymanın dizileri türkceden ruscaya cevrilmiş ve izleniyor,kırgızlarda biraz türk hayranlıgıda var gibi. ayrıca blog okuyucularımdan lütfen bana yorum yazmalarını rica ediyorum zahmet olmazsa bir kac satır.devam edecek.




4 yorum:

  1. selamlar,,, benim ogrenmek istedigim sey, kirgizistan da tekstil ne durumda?? yani konfeksiyon veya fabrikalar mevcutmu? sadece kirgizistan degil, ozbekistan,tacikista,kazakistan hakkinda da bilginiz varsa ve bana iletirseniz sevinirim.. e-mail : gokmenakinci@hotmail.com

    YanıtlaSil
  2. Değerlendirmeniz iyi ama bazen rusca kelimeleri karıştırmışsınız mesniy türkler gibi

    YanıtlaSil
  3. Merhaba adsiz arkadasim, gorus ve elestirilerinizi icin tesekurler hatami gosterdiginiz icin tesekkur ederim !

    YanıtlaSil
  4. Merhaba, hala Kırgızistan Bişkek'te misiniz?
    İş güç çoğaldı herhalde ki bloga yazmayı unuttunuz. :)

    YanıtlaSil

Norvecde iş imkanları

 Merhaba dostlar Norveç de iş imkanlarından bahseden bir arkadaşın videosunu sizlerle paylaşıyorum iyi seyirler https://youtu.be/NWzpirEYWfU...